Followers

Tuesday, July 20, 2010

Toyol dan Kisahnya Ep 11

         "Mana mayat tadi?? Tidak!!" Kadi sukar mempercayaai apa yang dilihatnya. Hanya seekor kambing hitam berlumuran darah yang dilihatnya. Mana mayat budak tadi? Kadir bingung.
   " awak jangan nak main2 dengan kami. Kami banyak kerja lain ni. Seorang polis berbadan agak tegap tegas berkata.
    "Mana mayat budak tu? Awak jangan nak kata budak tu dah jadi kambing!"
     "Betul encik! Saya pasti tadi saya langgar budak! Ntah macam mana jadi kambing lak ni.."
    "Sekali lagi awak buat lawak macam ni, saya sumbat awak dalam lokap! Ingat kami ni budak kecik nak dipermainkan macam ni? Nak berlawak pun tempat lain la! Menyusahkan!"
   
        Kedua-dua polis dan ambulan itu pergi meninggalkan Kadir yang terpinga-pinga. Hatinya mula berderau semula. Takkan makhluk tu ganggu dia lagi? Dia tak suruh buat apa2 pun! Kadir mengalihkan kambing itu ke tepi. lalu dia memacu keretanya ke tempt kerja seperti biasa. Tak ada pulak org komplen hilang harta hari ni. Biasanya kalau ada benda pelik berlaku, mesti ada yang mengadu hilang barang. Kadir menjalankan kerjanya seperti biasa. hari itu, Kadir berhati-hati dalam setiap pertuturannya. takut2 terlepas cakap pula.

                Sehingga lah petang, Kadir tidak mendapati apa2 yang musykil. Kadir balik awal seperti yang dijanjikan kepada isterinya. Kadir memandu menggunakan jalan yang sesak. Sengaja dia pilih jalan yang agak ramai orang. sudah serik dia diganggu di jalan sunyi...

               Setibanya di rumah, wani sudah menunggu. Ya, dia perlu bersiap segera. Malam ini ulang tahun perkahwinan mereka. setelah menunaikan solat maghrib, mereka pergi ke River suite untuk candle night. Ulang tahun pertama perkahwinan mereka.
             "Bila la kita nak ada anak bang...kan bagus kalau ada anak sekali.."
            "Tggu la. Blm ada rezeki lagi..."
             Setelah selesai makan, Kadir membawa isterinya bersiar-siar. Menikmati keindahan malam...mmg indah.
           "waa!!! cantiknya pemandangan malam ni bang!"
          "Ye ke? Apa yang istimewanya?"
          "Bulan tu cantik la bang! Bulan penuh yang indah!!"
          "HAH!!! Bulan penuh???!!!"
          "kenapa bang?"
          Tiba2 kadir terasa kebas! Lehernya seperti dicekik! keretanya memacu sehinga 120 KM/J!!
         "Abang!!! Kenapam laju sangat ni!!!"
        "Aaaa...aabang..ttt...tak..." Kereta mereka terus meluncur laju sehingga sampai ke sebuah tanah perkuburan...Kereta mereka berhenti.
         "kat mana ni bang? Kenapa bawa wani ke sini?"
          "abang tak tahu! Bukan abang yang bawa!!" Kereta mereka terus mati dan terus tidak dapat dihidupkan. Kadir mati akal. Berkali-kali Kadir cuba menghidupkan enjin keretanya. Namun, masih tak dapat.
           "Abang!!! Apa tu bang!!!" Wani menjerit sambil tangannya menunjuk ke arah satu lembaga besar putih menghampiri mereka.....(Bersambung...)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails