Followers

Thursday, July 29, 2010

Toyol dan Kisahnya Ep 20

     "Mana kau tahu aku sasarannya? Kau sama sepakat?"
     "Kalau aku bersepakat, sudah lama aku khianati kau. Kau tuan aku, aku akan ikut apa yang kau suruh."
    "Kalau macam tu, kau lindungi aku. Kalau hantu tu datang, kau halang ikut suka engkau!"
    "Baik tuan. Hehehe..." Suara itu beransur hilang. Esok bulan purnama. Kadir perlu menyediakan makanan untuk toyolnya. Dia segera ke bilik dan tidur. Hari esok masih misteri buatnya...

************************************************************************************

          Hari itu Kadir sudah bersedia. Awal-awal pagi lagi dia sudah menyuruh isterinya ke kampung untuk mencari tulang kambing. Wani ke kampung nya untuk mencari tulang kambing. dalam masa yang sama, dapat juga menjenguk mak dan ayah di kampung.
         "Datang pun kau ke mari wani. Lama dah tak jenguk mak." Makcik Sheila memeluk anaknya itu. Pak Seman keluar menjenguk siapa yang datang. Tersenyum melihat anaknya Wani.
        "Kenapa tiba-tiba balik ni? Ada apa?" Pak Seman bertanya. Agak hairan juga melihat anaknya otu belik ke kampung. Sungguhpun tak lah jauh sangat dari bandar.
        "Saja je mak nak balik. Rindu nak jenguk mak dgn ayah."
        "Bagus lah. Mana Kadir?"
        "Dia kerja mak. Wani datang ni pun kejap je. Nak cari Tulang kambing. Buat sup."
       "Eh, ada mak simpan untuk kamu. Beruntung la kamu ni. Baru je tadi ayah kau tolong orang kampung sebelah sembelih kambing untuk buat kenduri. Ada lebih sikit, dia sedekah la kat ayah kau. Ambik la kat belakang rumah." Makcik Sheila segera berangkat ke belakang rumah. Selesai kerja Wani. Nasibnya sungguh baik hari ini.

       Setelah bersembang agak panjang dengan keluarganya, Wani memohon diri untuk balik. Sudah lewat juga. Dia harus memasak lepas sampai rumah nanti. Dalam perjalanan balik, Wani perasan seperti ada seseorang yang mengekorinya dari belakang. Namun, dia tidak pula nampak sesiapa. Wani rasa agak pelik. hatinya sudah berasa risau.
      Setibanya di rumah, Wani segera menutup pintu dan membawa bungkusan berisi tulang kambing ke dapur. Biarlah suaminya yang uruskan semua ini nanti. Wani mengemas rumahnya yang agak bersepah dan Menyediakan mekanan untuk suaminya. selang beberapa jam lagi, suaminya akan balik. Justeru, dia harus cepat.
        Tiba-tiba, dia terdengar bunyi seperti orang bergadu di luar. Mulanya Wani menganggap kucing yang bergaduh. Tetapi, semakin kuat pula bunyi itu. Wani segera ke luar rumah. Namun, tidak ada apa-apa yang berlaku. Wani menutup pintu. Bila mana enoleh ke belakang...AAAARRRGGGHHHH!!!!!!!!! Satu lembaga yang sangat buruk muncul betul-betul di hadapannya!! Mukanya penuh darah!! Wani tidak dapat menahan dirinya....lalu pengsan....
         "Hehehe...hahaha!!! Manusia memang begini! Sekarang aku perlu laksanakan tugas aku..." Lembaga bermuka hodoh itu segera ke belakang rumah...(bersambung...)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails