Followers

Saturday, July 31, 2010

Toyol dan Kisahnya Ep 22

"Baiklah, aku izinkan kau masuk. Aku nak kau halau dia keluar! Jangan bagi dia kacau keluarga aku!"

"hehehe...baiklah tuan. aku janji, sebelum subuh, dia akan meninggalkan rumah ini..." Lantas suara itu beransur hilang. Lembaga toyol itu juga ghaib bersama-sama suara itu.
     
Kadir bergegas ke biliknya. Wani sudah nyenyak tidur. Tiba-tiba Kadir berasa mengantuk. Lalu dia tertidur...
     Kadir bermimpi berada di sebuah hutan. Kiri dan kanannya hanya pohon kayu. suasana malam yang gelap membataskan penglihatannya. Kadir tidak tahu dia di mana dan ke mana dia harus melangkahkan kakinya. Tiba-tiba, dia terlihat dua lembaga di hadapannya. salah satu daripadanya ialah Toyol belaannya. satu lagi berambut panjang dan agak besar.
    
          Toyol belaannya tiba-tiba hilang dan lembaga berambut panjang itu menghampirinya. Kadir cuba lari, tetepi kakinya kaku..dia tidak mampu untuk bergerak! Ah! Hodohnya muka lembaga itu! Penuh berdarah! Kadir dicekik! Nafasnya tersangkut-sangkut...
    
          "AARGGGHH!!!" Kadir menjerit. Dah subuh rupanya....dia bermimpi teru hari tu..
         
           "Kenapa bang? mengigau?" Wani terkejut mendengar Kadir menjerit. Kadir hanya mengucap dan segera ke bilik mandi. Selesai solat subuh, kadir ke belakang rumah untuk melihat tapak Toyolnya. Eh, sudah tidak ada kesan di situ. Semuanya sudah menjadi seerti sebelum kedatangan toyolnya. Rata dan tidak terusik. Kadir hairan.apa yang terjadi? Dia kembali ke biliknya. Tiba-tiba, dia terlihat satu bungkusan bewarna kuning di atas mejanya.bila dibuka, sebilah keris bewarna cokelat dengan ukiran lama di sarungnya. siapa punya keris ni? Aku tak pernah pula memiliki keris? Hati kadir berbisik. kadir segera turun ke bawah mencari Wani.

           "Wani punya ke keris ni?"
          "Bukan lah. Buat apa wani nak simpan keris?" wani pelik dan hairan melihat keris di tangan suaminya. Kadir mula bingung.
           "Wani ke rumah ayah lah kalau takut diganggu lagi. nanti balik abang ambik la. nak?" Kadir risau membiarkan Wani seorang di rumah. Wani hanya mengangguk. Apa yangsebenarnya telah berlaku malam tadi? Kemana perginya tapak toyolnya? Apa maksud mimpinya malam tadi? Dan yang paling hairan, siapa punya dan bagaimana keris ini ada di atas mejanya? (Bersambung...)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails